Czy istnieje związek między produktem, a krajem, z którego on pochodzi? I czy danemu przedmiotowi można przypisać cechy, które chętnie i zgodnie z utartymi przekonaniami przypisuje się mieszkańcom danego regionu? Nawet, jeśli spontanicznie mamy ochotę zaprzeczyć, wiele osób tak pewnie postępuje – nawet nie do końca zdając sobie z tego sprawę. Weźmy na przykład auta. Samochody japońskie będą się kojarzyły z niezawodnością i perfekcyjną maszynerią. Samochody włoskie z kolei – z gorącym temperamentem i efektownymi eskapadami.
Czy w istocie samochody japońskie mniej nadają się na pełną emocji wycieczkę do ciepłych krajów, a samochody włoskie na codzienną podróż do pracy? Zapewne nie i bardzo łatwo można to sprawdzić, testując obie maszyny w każdej z sytuacji. Siła skojarzeń jest jednak spora. To ona będzie nam podsuwać takie a nie inne marki i modele jeśli na przykład będziemy poszukiwali dużego, rodzinnego samochodu. Możemy przypuszczać, że raczej nie będzie to wściekle czerwone auto o sportowej sylwetce.